Rezygnujemy z produkcji merchu i zwracamy się ku planecie!

Tegoroczna edycja festiwalu Up To Date to nowy rozdział w historii wydarzenia na wielu płaszczyznach. Teraz odkrywamy kolejne karty – rozpoczynamy wdrażać strategią mającą na celu zmniejszenie wpływu festiwalu Up To Date na środowisko. Zaczynamy od ubrań!

W tym roku swoją uwagę kierujemy w stronę planety wdrażając radykalną, wielopłaszczyznową strategię mającą na celu zmniejszenie wpływu festiwalu na środowisko naturalne. Nieodłącznym partnerem zmian jest białostocka grupa Electrum, partner strategiczny festiwalu działający w branży energii odnawialnej, technologii i informacji.

“Widząc jak mocno nasz merch ekscytował publiczność UTDF, nie było łatwo podjąć decyzję o rezygnacji z jego produkcji. Dodatkowo, z punktu widzenia budżetu festiwalu, jawiła się jako jeszcze trudniejszą. Niemniej, stawiamy na odpowiedzialność i przyszłość, więc o dalszym generowaniu nadprogramowych śmieci mowy być nie może. Jesteśmy przekonani, że wykorzystanie odzieży z odzysku będzie równie (lub nawet bardziej) atrakcyjne, pozwalając jednocześnie na redukcję naszego negatywnego wpływu na środowisko naturalne.” mówi Jędrzej Dondziło, Dyrektor Programowy Up To Date Festival.

OBEJRZYJ FILM “MOŻNA MIEĆ WIĘCEJ MAJĄC TO SAMO”

Branża mody ma niezwykle duży duży wpływ na zmiany klimatyczne. Ocenia się, że producenci odzieży odpowiedzialni są za 10 procent emisji dwutlenku węgla i za ok. 20 procent zanieczyszczeń wody. Organizacja Ellen MacArthur w raporcie z 2019 roku obliczyła, że co sekundę na wysypisko trafia ciężarówka wypełniona odzieżą. Jako Up To Date Festival nie chcemy być częścią tego procesu, dlatego jednym z fundamentów strategii proekologicznej festiwalu jest całkowita rezygnacja z produkcji nowej odzieży promocyjnej i skupienie się na rozwoju serii UTDF De Luxe opartej na modzie cyrkularnej.

“Już raz zrezygnowaliśmy z masowej produkcji ubrań Pozdro Techno, bo dla nas Techno to dużo więcej niż chwytliwe hasełko. Jak mówi ludowa mądrość: Techno to nie napis na dropsach. Tak więc wtedy zrobiliśmy to z miłości do Kultury, dziś robimy to z miłości do Natury. Nie będzie życia na Ziemi, nie będzie Techno.“ zauważa Cezary Chwicewski, Content Creative Up To Date Festival.

UTDF De Luxe to kolekcje tworzone z pasją, miłością do muzyki i odzieży używanej będące nieodłączną częścią festiwalu od 2016 roku. Pomysłodawczynią i dyrektorką kreatywną kolekcji jest Karolina Maksimowicz, współzałożycielka festiwalu. Kolekcja UTDF De Luxe dostępna będzie w oficjalnym sklepie na terenie festiwalu, gdzie uczestnicy będą mieli ostatnią możliwość kupienia także ciuchów promocyjnych które pozostały w magazynach z poprzednich edycji. Co więcej, podczas Up To Date Festival Secret Location będziecie mogli samodzielnie nadać drugie życie swoim ubraniom w specjalnie dedykowanej temu strefie. Więcej o UTDF De Luxe przeczytacie tutaj

Z UTDF De Luxe naturalnie łączą się scenografie festiwalowe, które rok rocznie podbijają serca publiczności. Kreatywne punkty przestrzeni festiwalowej również są tworzone z materiałów z drugiej ręki i zachęcają uczestników do dzielenia się ich wizerunkiem w social mediach. Co więcej, najsłynniejszy białostocki system nagłośnieniowy, czyli Pozdro Techno Sound System, także został zbudowany z użyciem materiałów z odzysku.

Do programu muzycznego festiwalu Up To Date Festival dołączają dwa panele dyskusyjne zamknięte w formule konferencji noszącej tytuł “DO WE REALLY CARE? #balance #climatetech #responsibility”. Wydarzenie jest częścią wspólnej, proekologicznej strategii Up To Date Festival i firmy Electrum.

“Strategiczne partnerstwo z Up To Date Festival to dla Electrum szansa na szerokie zaprezentowanie naszego podejścia do kwestii edukacji i dobrych praktyk w obszarze zapobiegania zmianom klimatycznym oraz ochrony środowiska. Cieszymy się, że jako białostocki Climate Tech możemy wspierać wydarzenie, które zarówno pod względem wartości kulturalnej jak i promocji ekologii tak dobrze wpisuje się w naszą strategię zrównoważonego rozwoju. Chcemy by z naszą pomocą Up To Date Festival stawał się pod względem odpowiedzialności społecznej punktem odniesienia dla innych imprez muzycznych w Polsce, aby realna zmiana środowiskowa mogła zaistnieć na większą skalę” – mówi Gabriela Popławska, Head of Brand and IP, Electrum Holding.

Motywem przewodnim konferencji jest wspólna refleksja nad funkcjonowaniem podmiotów muzycznych w kontekście dbania o dobrostan planety. Spotkania odbędą się w sobotę 24 czerwca w Nie Teatrze, nowej przestrzeni kultury w Białymstoku. Pierwszy panel oscylujący wokół tematyki bezpośredniego wpływu branży muzycznej na środowisko poprowadzi Misia Furtak, piosenkarka i reprezentantka organizacji Music Declares Emergency Poland. Druga dyskusja skupi się na analizie nierówności w świecie muzycznym zakorzenionych między innymi w lokalizacji geograficznej scen. Rozmowę poprowadzi Cezary Chwicewski z Up To Date Festival.

ZAPISZ SIĘ NA WYDARZENIE KONFERENCJI

Konferencja odbywa się także dzięki współdziałaniu festiwalu Up To Date z norweskim Monument Festival w projekcie wspartym przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG i funduszy norweskich. Poza konferencją współpraca dwóch techno gigantów to także wymiana polegająca współtworzeniu programów organizowanych przez nich festiwali, a w ramach samego Up To Date Festival na zaproszeniu do Białegostoku artystów i artystek z Norwegii i Ukrainy. Mimo imponującej reprezentacji muzycznych gości zza granicy Up To Date Festival zdołał zmniejszyć procent artystycznych podróży samolotem o 15%. Wielu z nich przyjedzie do Białegostoku pociągiem, do czego festiwal gorąco zachęca także publiczności. Podróżowanie komunikacją zbiorową, w tym pociągiem produkuje o wiele mniej CO2 niż podróż samolotem. Więcej o podróżowaniu do Białegostoku znajduje się w specjalnym przewodniku na stronie internetowej festiwalu pod tym linkiem: https://uptodate.pl/polaczenia-z-bialymstokiem

Oprócz wprowadzania nowych rozwiązań festiwal kontynuuje także wieloletnie dobre praktyki dedykowane zmniejszeniu wpływu wydarzenia na środowisko. Jak co roku napoje wydawane festiwalowiczom będą w wielorazowych kubkach, a śmieci będą segregowane zgodnie z zasadami recyklingu. Co więcej, Up To Date Festiwal stawia kolejny krok w stronę ograniczania ilości materiałów drukowanych rezygnując z papierowych festiwalowych informatorów. Wszystkie potrzebne informacje publiczność znajdzie na stronie internetowej festiwalu. Dodatkowo Up To Date Festival nawiązał współpracę z lokalnym producentem wody dzięki czemu publiczność będzie mogła zakupić wodę w butelkach zwrotnych. Bezpieczeństwo publiczności jest najwyższym priorytetem Organizatorów festiwalu Up To Date, dlatego woda będzie dostępna w atrakcyjnej cenie, a na terenie festiwalu będą znajdować się punkty do zwrotu butelek. Organizatorzy przypominają, że część terenu festiwalu wyłączona jest z możliwości poruszania się z butelkami wielorazowego użytku i zachęcają do przelania wody do wielorazowego kubka przy jej zakupie w barach.

Tegoroczne zmiany to dopiero pierwszy etap strategii redukcji wpływu Up To Date Festival na środowisko. Organizatorzy intensywnie pracują nad jej kształtem wraz ze swoim strategicznym partnerem Electrum, jednocześnie zachęcając także publiczność do dzielenia się swoimi przemyśleniami i pomysłami, które mogą wysyłać na adres e-mail: [email protected]

Sponsor Tytularny
Up To Date Festival 2024

Electrum

NEWSLETTER

Zapisując się do społeczności Up To Date zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu wysyłania na wskazany przez Ciebie adres e-mail informacji handlowych o nowościach, promocjach, produktach i usługach związanych z serwisem działalnością Stowarzyszenia Pogotowie Kulturalno-Społeczne, formalnego organizatora Up To Date Festival. Będzie to marketing bezpośredni, do realizacji którego wykorzystamy Twoje telekomunikacyjne urządzenia końcowe. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Stowarzyszenie Pogotowie Kulturalno-Społeczne w Białymstoku z siedzibą przy ul. Słonimskiej 24/46, 15-028 Białystok, NIP: 9661946463, REGON: 200139520). Przysługuje Tobie prawo do cofnięcia zgody, żądania wglądu do Twoich danych, wniesienia sprzeciwu co do ich przetwarzania, sprostowania, usunięcia i ograniczenia przetwarzania. Więcej informacji o tym jak przetwarzamy Twoje dane znajdziesz w polityce prywatności.