Mural z babcią Eugenią oficjalnie powrócił!

Oblicze Babci Eugenii ponownie zachęca przechodniów do wysłania pocztówki swoim dziadkom! Hiperrealistyczny mural, promujący akcję Wyślij Pocztówkę do Babci powrócił na fasadę budynku u zbiegu ulic Nory Ney i Marii Skłodowskiej-Curie.

Fot. Maciej Korsan

Po kilku latach niebecności spowodowanej remontem budynku, mural z Babcią Eugenią powrócił! Do jego odtworzenia właściciel budynku, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego zaprosił twórców zaangażowanych w powstanie jego pierwszej wersji, czyli nas – zespół Up To Date Festivalu.

Fot. Maciej Korsan

“Z całą rodziną bardzo cieszymy się, że znowu możemy uśmiechnąć się do uśmiechniętej babci. Tak ją też zapamiętaliśmy. A swoją drogą myślę, że teraz ulica Skłodowskiej-Curie i jej otoczenie będzie najporzadniejszą ulicą w Białymstoku. Domniemuję, że nikt nie zdecyduje się popełnić jakiejkolwiek niegodziwosci, bo przecież… babcia patrzy 😉 “ – powiedział Andrzej Bajguz, wnuk Pani Eugenii.

WYŚLIJ POCZTÓWKĘ DLA BABCI ….. I DZIADKA

Nowy mural różni się nieco od pierwowzoru. Drobnej zmianie uległo główne hasło. Od teraz Pani Eugenia zachęca już nie do wysłania pocztówki do babci, ale dla babci i dziadka. Również wytłumaczenie powodów tej zmiany, autorzy muralu zdecydowali się umieścić na elewacji budynku, gdzie czytamy:

„Bohaterka muralu, prababcia Eugenia była z naszego lokalnego świata – ciepłego, gościnnego, po prostu ludzkiego. Podobało się „dla” niej, podoba się i „dla” nas. Tu wciąż tak się mówi i to jest piękne. Na wskroś podlaskie”

„Postanowiliśmy uroczyście zmienić nazwę. z premierą muralu akcja Wyślij Pocztówkę Do Babci zamienia się na Wyślij Pocztówkę DLA Babci. Przy pierwszej odsłonie dopominali sie o to białostoccy i podlascy internauci – dlaczego “do Babci”, gdy powinno być “dla Babci”, bo Babcia taka podlaska. Ale de facto szalę przechylił przyjaciel Up To Date Andrzej Bajguz, wnuk Babci Eugenii sugerując, że może przy odtworzeniu muralu zmienić “do” na “dla”. Poszliśmy za tym i DLA nas tak się podoba”, powiedział Jan Roguz, dyrektor operacyjny Up To Date Festivalu

W pierwszej odsłonie muralu w dolnej jego części pojawił się nieśmiało mały napis Pozdro Dziadek, czerpiący z klasycznej frazeologii festiwalu. „Tym razem postanowiliśmy uzupełnić główny napis muralu i w ten sposób mamy na nowym malowidle Wyślij Pocztówkę Dla Babci …i Dziadka. Akcja mówi, o Babci i Dziadku, ale tak naprawdę chodzi tu o podkreślenie więzów międzyludzkich, tak rodzinnych, międzypokoleniowych jak i tych koleżeńskich i kumplowskich. Prawdziwa przyjaźń i jakościowe relacje to sposób na zdrowsze i dłuższe życie. Nie są to tylko “ciepłoserduszkowe” dyrdymały, ale tak mówią badania naukowe”, dodał Cezary Chwicewski, pomysłodawca akcji.

UŚMIECHNIĘTA TWARZ PANI EUGENII NA FASADZIE BUDYNKU

Zapierające dech malarstwo architektoniczne to dzieło rąk artystów z Good Looking Studio, którzy przenieśli na jedną z piękniejszych białostockich postmodernistycznych brył wspólny projekt Jana Estrady-Osmyckiego, absolwenta malarstwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, oraz zespołu kreatywnego Up To Date Festivalu. Nic by się jednak nie odbyło, gdyby nie wprawne oko białostockiej fotografki, Gosi Żuk, która uwieczniła Panią Eugenię na fotografii. 

Do pomalowania ściany o wymiarach 35m x 11.5m przez 7 dni, ekipa 7 artystów warszawskiego studia zużyła ponad 120L farby, nie wliczając w to farby podkładowej.

Fot. Gosia Półtorak
Fot. Gosia Półtorak

“Realizacja muralu możliwa była w tak błyskawicznym czasie przede wszystkim dzięki doskonałej współpracy z Biurem Inwestycji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, które w trakcie realizacji reprezentowała Pani Anna Jacewicz oraz Eliza Snarska. Chciałbym, w imieniu zespołu projektowego, podziękować za wyjątkowe kompetencje i działanie ww. osób oraz szczere zaangażowanie w ideę projektu ze strony całego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego (na czele z p. Marszałkiem Arturem Kosickim i Dyrektorem gabinetu Marszałka Robertem Jabłońskim) i Podlaskiego Instytutu Kultury (reprezentowanego przez p. Dyrektor Wiktorię Wnorowską).”

– podsumowuje Tomek Hoax, Manager Projektu.

Wyślij Pocztówkę dla Babci i 50+

Oficjalnie zaprezentowany dziś mural przedstawia twarz Pani Eugenii, babci, którą sympatycy festiwalu mieli już okazję poznać. To właśnie Ona w filmie pt. „Takie coś jest możliwe tylko w Białymstoku…” z 2011 roku zaprosiła redaktora Andrzeja Bajguza na herbatę i ciasto, by następnie opowiadać o festiwalowych artystach. Dziś po krótkiej przerwie Pani Eugenia, prababcia jedenaściorga prawnucząt, spogląda na przechodniów ze ściany budynku przy ul. Skłodowskiej 14 i zachęca do „Wysłania Pocztówki dla Babci”.

Życie ludzi starszych rządzi się nieco innymi prawami i toczy się według innych reguł niż życie młodych. Światy dziadków i wnuków w pewnym momencie oddalają się od siebie, do tego czas w obu tych światach wydaje się biec w zupełnie innym tempie i kierunku. Nagle zaczyna brakować czasu na to, co kiedyś było wartością – wspólne dzielenie ze sobą czasu na choćby krótką rozmowę, by później móc dzielić ze sobą wspomnienia. Z tego powodu właśnie organizatorzy UTDF postanowili nie tylko przypomnieć o tym, ale także nieco pomóc wyjść sytuacji naprzeciw, organizując akcję „Wyślij pocztówkę dla Babci” kierowaną do rodzin i najbliższych osób uczestników festiwalu.

Fot. Maciej Korsan

W całym tym festiwalowym zamieszaniu chodzi nam o to, by przy użyciu tradycyjnego motywu zrobić miłą niespodziankę i pozdrowić z Białegostoku. Obecny świat, wysoce zdigitalizowany, pozwala na dotarcie w kilka sekund na drugi kraniec świata. Przepływ ilości informacji powoduje jednak, że zwykle zapominamy o tym, co, kiedy i komu wysłaliśmy. Tymczasem pocztówka jest sympatycznym drobiazgiem, który zostanie włożony za szybę meblościanki, w ramę lustra czy znajdzie swoje miejsce na komodzie. A jeśli zobaczymy ją w odwiedzinach u adresata, będzie cieszyć za każdym razem i przypominać o mile spędzonym czasie. Chodzi właśnie o ten miły gest, o to ciepłe uczucie!

„W​yślij ​P​ocztówkę dla ​B​abci” jest naturalnym przedłużeniem zapoczątkowanej w 2016 roku Akcji 50+, która powraca podczas kolejnych edycji Festiwalu Up To Date. Jest to jedyna w swoim rodzaju okazja, by pokolenie, którego młodość przypadła nieco wcześniej, mogło również dotknąć „naszej” kultury muzycznej. Wystarczy dokument osobisty na dowód, że ukończyło się 50 lat, by wejść na festiwal za darmo i doświadczyć na własnej skórze to, czym dziś jest kultura młodych.

Nasza akcja na wysokościach nie mogłaby się odbyć bez / Our action in the sky could not take place without:

Mecenasa projektu / Patron of the project: Urząd Marszałkowski Województwo Podlaskie / Marshal’s Office of the Podlaskie Voivodeship

Partnera / Partner: Podlaski Instytut Kultury

Manager Projektu / Project Manager: Tomek Hoax
Idea i kreacja / Concept and creation: Cezary Chwicewski
Projekt muralu / Mural design: Jan Estrada-Osmycki, Cezary Chwicewski
Re-projekt 2023 / Re-project 2023: Wojtek Słabuszewski, Cezary Chwicewski
Zdjęcie / Photo: Gosia Żuk
Wykonanie muralu / Paint job: Good Looking Studio
Zdjęcie / Picture: Maciek Korsan

Sponsor Tytularny
Up To Date Festival 2024

Electrum

NEWSLETTER

Zapisując się do społeczności Up To Date zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu wysyłania na wskazany przez Ciebie adres e-mail informacji handlowych o nowościach, promocjach, produktach i usługach związanych z serwisem działalnością Stowarzyszenia Pogotowie Kulturalno-Społeczne, formalnego organizatora Up To Date Festival. Będzie to marketing bezpośredni, do realizacji którego wykorzystamy Twoje telekomunikacyjne urządzenia końcowe. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Stowarzyszenie Pogotowie Kulturalno-Społeczne w Białymstoku z siedzibą przy ul. Słonimskiej 24/46, 15-028 Białystok, NIP: 9661946463, REGON: 200139520). Przysługuje Tobie prawo do cofnięcia zgody, żądania wglądu do Twoich danych, wniesienia sprzeciwu co do ich przetwarzania, sprostowania, usunięcia i ograniczenia przetwarzania. Więcej informacji o tym jak przetwarzamy Twoje dane znajdziesz w polityce prywatności.