
Thomas Köner
Jest jednym z najbardziej wpływowych współczesnych kompozytorów minimalistycznych. To on w głównej mierze przyczynił się do rozwoju fascynacji muzyków elektronicznych głębią i redukcją. Jego znakiem rozpoznawczym jest rozległy, pozornie nieskończony dźwięk, który na początku wydaje się jednorodny, ale po zetknięciu z nim, gdy nasze zmysły skalibrują się do drobnych niuansów zmian, wyłania się bogactwo faktur, modulacji i niemal nieskończony zakres dźwiękowych uniesień. W 2004 roku otrzymał Złotą Nike na Prix Ars Electronica w dziedzinie muzyki cyfrowej. Jako Porter Ricks, a ostatnio w ramach swojego nowego, uznanego przez krytyków projektu Motus, przekształca dub techno w dzikie, abstrakcyjne kształty, na które wpływ ma podwodna akustyka i pływy morskie – jest to podejście równie radykalne, jak w przypadku pionierów minimalizmu Basic Channel, których wytwórnia Chain Reaction publikowała wiele wczesnych utworów Portera Ricksa. Niemal dwie dekady po ich wydawnictwach z lat 90., nakładem Tresor Records ukazały się Shadow Boat i Anguilla Electrica, uwalniające muskularne rytmy i hipnotyczne projekty dźwiękowe. Jego nowy projekt Motus wypełnia lukę między rozległymi, pulsującymi pejzażami jego solowej twórczości a cielesnym materiałem Portera Ricksa.